Be-Ge Jany A/S investerer i nyt testcenter

Be-Ge Jany A/S investerer i nyt testcenter

alt

Be-Ge Jany A/S, har netop investeret i et helt nyt testanlæg. Dermed er Be-Ge Jany A/S stadig på forkant med sikkerheden, sådan som virksomheden altid har været.

"Med vores nyeste testanlæg kan vi fortsat leve 100 % op til de nye testkrav, som bliver stillet, og vi er fremtidssikret i forhold til kommende krav", fortæller daglig leder for Be-Ge Jany A/S Lene Støy Bech.

Det ligger helt i tråd med Be-Ge Jany A/S benhårde fokus på kvalitet og sikkerhed, som kommer til udtryk i sloganet ”Seats for Life.”

"I vores tests af bilerne undersøger vi, hvad der sker, hvis bilen kommer ud for en ulykke. Vores stole bliver derfor udsat for de strengeste internationale tests, som et passagerkøretøj kan undergå i dag. Vi tester sæder, karrosseri og gulvsystem samlet på det nye testanlæg, og der er selvfølgelig tale om en fysisk test – ikke bare en beregning", understreger daglig leder Lene Støy Bech.

Konkret handler de nye krav om, at stolen dels skal overholde den såkaldte ”stay-away-zone”, hvor ryggen på stolen ikke må flytte sig mere end 10 grader fremover fra et fastsat punkt på stolen, H-punktet, i tilfælde af en ulykke. Dels skal ISOFIX beslagene til børnesæder være testet med en træktest, hvor stolen skal gennemgå 4 forskellige ISOFIX træktests, inden systemet kan godkendes til at blive sendt på markedet.

Det nye testanlæg er godkendt af TÜV Rheinland, hvilket betyder at Be-Ge Jany A/S selv kan lave alle træktests og ikke skal fragte stolene til TÜV Rheinland i Tyskland for at blive testet.

"På den måde har vi et forspring overfor vores konkurrenter, og vi opbygger løbende vores erfaringer og viden om tests og sikkerhed, som vi beholder i virksomheden", siger testingeniør Kristian Kanstrup.

Også softwaremæssigt træder Be-Ge Jany A/S ind i fremtiden. Med det nye anlæg bliver data endnu mere detaljerede, og det bliver meget overskueligt at behandle testdata.

Baggrunden for investeringen er, at EU er kommet med nye krav til, hvordan M1 stole skal testes. EU ønsker nemlig at færre bliver dræbt i trafikken og målet er, at der i 2020 skal være 50 % færre dræbte i forhold til 2010. De nye regler, der gør bilerne mere sikre at køre i, skal være med til at nå dette mål.

Testanlægget er produceret i Danmark af firmaerne Serman & Tipsmark A/S og Lytzen A/S.

Yderligere oplysninger kan fås hos daglig leder Lene Støy Bech på telefon: 96 55 67 00.

FAKTA om Be-Ge Jany A/S’ nye testanlæg

• Vejeceller¹ og wiretransducer² giver 2 datastrømninger fra hver stol. Der trækkes i 3 stole ad gangen, der kommer data fra (2 x 3stole) 6 målinger pr. træk.

• Systemet/anlægget sikrer, at alle 6 data/målinger er positive indenfor de samme 0,2 sek.

• Systemet/anlægget sikrer testtiden på 0,2 sek. som EU regler for test foreskriver.

• Systemets PLC styring logger data fra både vejeceller og wiretransducer med meget høj hastighed og sammenholder disse data fra alle 3 sæder på én gang.

• Anlægget har 9 hydraulikcylindere. 1 række cylindere til den statiske last, 1 række cylindere til hofteselen og 1 række cylindere på skulderselen. Alle 9 cylindere er i brug samtidigt.

• Anlægget har PID regulering/styring. PID styringen er ekstrem hurtig og præcis som giver stor nøjagtighed og kontrollerer hydrauliksystemet meget nøjagtigt.

• Anlægget kan måle displacement/flytningen på stolen meget præcis.

• Anlægget er kalibreret af Force Technology.

 

¹ En vejecelle er et stykke hardware, der måler en kraft meget præcist.

² En wiretransducer er i princippet et meget præcist elektronisk målebånd.

alt

alt

alt

 

Site Login